Forside > Træning > Sjippetov til træning, fitness & crossfit: Stor guide til den effektive cardiotræning

Sjippetov til træning, fitness & crossfit: Stor guide til den effektive cardiotræning

Hvis du træner cardio- og motionstræning, kan et sjippetov være et formidabelt redskab. Hvorfor? Fordi du med et sjippetorv ikke kun træner din kondition – du træner også din motorik og koordinationsevne. Derudover giver et sjippetov også en rigtig god træning med god forbrænding. Her kan du læse alt om træningsprogram til sjippetov, finde de bedste og billigste og alt andet du bør vide om sjippetov.

Hvad er et sjippetov?

De fleste ved fra barnsben, hvad et sjippetov er. Skulle du ikke være en af dem, er et sjippetov ganske enkelt et tov på 2,5-3 meter. Typisk er der håndtag i begge ender til at styre tempoet med hvilken sjippetovet bliver ført rundt med. Formålet er så at føre tovet rundt om sig selv og hoppe over det, når det når underkroppen. Det får ikke alene pulsen op og forbrænder kalorier, det giver dig også en forbedret motorik og koordinationsevne.

Hvilket sjippetov skal jeg vælge?

Et sjippetov kan være udstyret med mange forskellige funktioner, som adskiller dem fra andre sjippetov. Der findes primært to typer sjippetov: sjippetov med blød snor og sjippetov med hård snor. Sjippetove med blød snor består typisk af gummi og stofsnore, mens hård snor typisk består af enten fleksibel plastik eller stål.

Hvilken af de to typer du skal vælge, afhænger af dit niveau. Hvis du er nybegynder kan det være en fordel med en blød snor, fordi du dermed ikke slår dig selv så hårdt, hvis du skulle ramme dig selv. Derudover er de noget lettere, hvilket gør det nemmere at komme i gang. Til gengæld kan man få et højere tempo på med sjippetov med hård snor.

Adidas sjippetov med justerbar længde

  • Længde: 300 cm
  • Justerbar længde
  • Håndtag med indbygget svirvel som gør, at gummisnoren kører rundt let og glat
  • Til let øvede og øvede

Det her sjippetov fra Adidas er rigtig lækkert. Det er et langt justerbart sjippetov på 300 cm lavet af gummi. Med det lækre håndtag med indbygget svirvel, kører gummisnoren let og glat rundt. Sjippetovet justeres enkelt og hurtigt i håndtagene, så du opnår den længde, du ønsker.

Du indstiller længden korrekt ved at stille dig på snoren og indstille den, så håndtagene går op under armene på dig. Adidas sjippetovet kan bruges af både let øvede og øvede. Adidas tovet købes for 167,- DKK her.

Abilica SpeedUp – Sjippetov til Crossfit

  • Længde: 300 cm
  • Materiale: stålwire med gummioverflade
  • Muligheden for høj fart gør den ideel til Crossfit
  • Justerbar længde

Det lækre sjippetov, Abilica SpeedUp, er specielt beregnet til Crossfit. Sjippetovet er fremstillet med en kraftig stålwire med gummioverflade. Det gør, at man virkelig få fart på sjippetovet, hvis man altså har teknikken, motorikken og konditionen i orden.

Abilica SpeedUp, som måler 300 cm i snoren, er naturligvis også justerbar i længden, uden det kræver værktøj. Abilica SpeedUp er desuden udstyret med et langt håndtag, som giver de bedste betingelser for høj fart i sjipningen. Abilica SpeedUp købes for 167,- DKK her.

Kettler – Sjippetov i læder

 

  • Længde: 274 cm
  • Materiale: læder
  • Autentisk, flot og lækkert tov, der giver associationer til de gamle bokseklubber

Old school Kettler har lavet et særdeles flot, lækkert og autentisk sjippetov i læder. Kettler giver i den grad associationer til de gamle bokseklubber, hvor der var fart på sjipningen og sveddråber der trillede.

Lædersnoren har en længde på 274 cm, hvilket er tilstrækkeligt for langt de fleste mennesker. Læderet er af høj kvalitet og har en høj holdbarhed. Til gengæld er snoren på Kettler ikke justerbar, så man må eventuelt rulle den et par gange rundt om hænderne, hvis den er for lang. Kettler læder købes for 147,- DKK her.

Abilica Nature Rope – Simpelt og af stof

  • Længde: 280 cm
  • Fremstillet af ECO og naturprodukter
  • Justerbar længde i bunden af håndtagene
  • God for nybegyndere

Abilica Nature Rope er et simpelt sjippetov, som er lavet i stofsnor. Det betyder, at man ikke slår sig så hårdt, hvis man skulle ramme sig selv med tovet. Håndtaget er lavet i træ.

Længden er 280 cm. Den er desuden justerbar og kan justeres i bunden af håndtagene.

Det er heller ikke tilfældigt, at Abilica Nature Rope hedder, hvad det hedder. Det leveres i miljøvenlig og skånsomt materiale. Alt i serien er fremstillet af ECO og naturprodukter – det betyder, at du slipper for plastik og andet svært nedbrydeligt materiale, når du køber Nature Rope. Abilica Nature Rope købes for 77,- DKK her.

Kettler digitalt sjippetov med omdrejningstæller

  • Længde: 274 cm
  • Materiale: gummi
  • Omdrejnings- og tidtæller

Kettler har her lavet et digitalt sjippetov, der gør det nemt at holde øje med, hvor mange omdrejninger, du har sjippet. Du kan både se hvor længde, du har sjippet og hvor mange omdrejninger, du har sjippet. Tovet måler 274 cm, og det er let justerbart.

Kettler er fremstillet i gummi, som gør den ideel for nybegyndere. De intuitive knapper giver desuden mulighed for at nulstille tælleren. Kettler Digital købes for 149,- DKK her.

cPro9 Speed Rope – Billigt sjippetov

  • Længde: 300 cm
  • Justerbar længde
  • Materiale: gummi
  • Ideel for nybegyndere

Hvis du er på udkig efter et billigt sjippetov, er cPro9 sandsynligvis, hvad du leder efter. Det koster i skrivende stund 29,- DKK. Tovet har en lav vægt på kun 80 gram og har en længde på 300 cm, som naturligvis er justerbar.

cPro9 er fremstillet af gummi, hvilket gør det godt til nybegyndere. Årsagen er, at tovet rammer knap så hårdt, hvis du skulle ramme dig selv. cPro9 er det er det billigste sjippetov, vi har fundet. Det købes for 29,- DKK her.

Sjippetov til nybegyndere

Hvis du aldrig har sjippet før, eller hvis det er lang tid, siden du sidst har gjort det, kan det være en god idé at købe et sjippetov til begyndere. Hvordan ser sådan et så ud? Det bør gerne opfylde følgende kriterier:

  • Bestå af en blød snor af stof eller gummi, så den ikke gør så ondt, hvis sjippetovet rammer dig – man kommer til ofte at lave fejl, når man først går i gang.
  • Være uden vægte

Baseret på ovenstående kriterier kan Abilica Nature Rope, Adidas og cPro9 Speed Rope anbefales.

Sjippetov til øvede

Når du har godt styr på sjipningen, kan man få sjippetov, der er specielt beregnet til øvede. De bør gerne opfylde følgende kriterier for at være gode til øvede:

  • Bestå af hård snor såsom stålwire med gummioverflade eller fleksibel plastik, så man kan få tempo på sjipningen
  • Justerbar længde
  • Eventuelt være med vægte
  • Eventuelt være med omdrejningstæller

Baseret på ovenstående kriterier kan Kettler Digital, Kettler i læder, Abilica SpeedUp og Adidas anbefales.

Kom i gang med sjipning – En guide

Det gamle ordsprog “øvelse gør mester” gør sig i den grad gældende, når man skal til at i gang med at sjippe. Man kommer til at lave hundredevis af fejl og må starte forfra mange gange, før man får et ordentligt tag på sjipningen. Der er dog et par fejl, du kan undgå ved at undlade følgende fejl:

  • At holde håndtagene i enden: du skal holde håndtaget ordentligt og højt på håndtaget, så har du langt mere kontrol over sjippetovet.
  • At have håndleddene for langt fra hinanden: giver mindre kontrol over sjippetovet.
  • At have en dårlig kropsholdning: stå med ret ryg, det giver bedre teknik.
  • At hoppe for højt: mange nybegyndere hopper fejlagtigt for højt, når de sjipper. Det gør det unødvendigt svært at holde et ordentligt tempo.

Se eventuelt nedenstående video, som netop gennemgår de typiske fejl, nybegyndere begår, når de går i gang med sjipning.

Træningsprogram til sjippetov – HIIT-program

De fleste, der vil i gang med sjipning, vil gøre det meget nemmere for sig selv, hvis de følger et træningsprogram til sjipningen. Vi har sammensat et HIIT-program (High Intensity Interval program), der er effektivt til at brænde fedtet.

I dette HIIT-program bruger du 30 sekunder på at sjippe i høj intensitet (så hurtigt du kan) med en 30 til 90 sekunders pause. Du kan udskifte din sjippestil med almindelige hop, høje knæ eller endda dobbelt hop.

Programmet:

  • 30 sekunders sjipning på høj intensitet – prøv at sjippe så mange gange du kan på 30 sekunder
  • 30 til 60 sekunders pause (evt. let sjipning)
  • Gentag 5 til 10 gange

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *