Forside > Kosttilskud > Proteinpulver til kvinder og piger – Er der nogen forskel fra almindelig proteinpulver?

Proteinpulver til kvinder og piger – Er der nogen forskel fra almindelig proteinpulver?

Mange producenter markedsfører nogle af deres varer som “Proteinpulver til kvinder” eller “Proteinpulver til piger”. Men er der overhovedet nogen forskel på proteinpulver til kvinder og ganske almindelig protein?

Protein er protein

Der findes ingen protein, der er særlig gavnlig for kvinder, ligesom der heller ikke findes nogen protein, der er særlig gavnlig for mænd. Protein er protein. Der findes f.eks. heller ingen tun, oksekød eller æg specielt til kvinder. Det, du til gengæld skal være opmærksom på, er, at kvinder generelt ikke har et lige så højt proteinbehov som mænd.

Dit proteinbehov er generelt lavere som kvinde

Hvis man træner for muskelopbygning, er tommelfingerreglen 2-2,5 gram protein pr. kg legemsvægt. Er du således en kvinde på 70 kg, vil dit daglige proteinbehov (140-175 gram) ikke være nær lige så højt som en mand på 90 kg (180-225 gram).

Den eneste forskel man således kan siges der er mellem kvinder og mænd hvad angår proteinpulver er doseringen. En kvinde kan formentlig nøjes med 25-30 gram proteinpulver i en shake, mens en mand godt kan dosere 35-40 gram protein per shake.

Proteinpulver til kvinder: Bodylab Whey 100 Extra Pure lavt på sukker

Selv om proteinpulver per definition ikke kan være specielt egnet til kvinder (fordi protein er protein), er Bodylab Whey 100 Extra Pure et godt valg for kvinder, der vil holde sukker- og kalorieindtaget på et minimum. Det kan eksempelvis være til hvis man enten gerne vil holde vægten eller tabe sig.

Med et sukkerindhold på kun 2 g per 100 g og 1 g fedt per 100 g er Bodylab Whey 100 Extra Pure et sundt valg. Sammenligner man med den almindelige Bodylab Whey 100, som har et sukkerindhold på 4 g og 7,5 g fedt per 100 gram, tydeliggøres dette blot. Til gengæld er Extra Pure typisk noget dyrere end den almindelige Whey 100. Bodylab Whey 100 Extra Pure kan købes hos Bodylab.dk her. Du kan også se vores fulde guide til proteinpulver her.

Hvor meget protein skal man have som kvinde?

Som tidligere nævnt bruger man en tommelfingerregel der siger 2-2,5 gram protein per kg legemsvægt for personer, der træner for muskelopbygning. Og det er uafhængigt af, om du er kvinde eller mand.

Vejer du 60 kg, vil dit proteinbehov være mellem 120-150 gram protein om dagen. Vejer du omvendt 80 kg vil dit proteinbehov være mellem 160-200 gram protein om dagen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *