Home > Kosttilskud > Koffeinpiller: Hvor farlige er de? Test af de bedste koffeinpiller

Koffeinpiller: Hvor farlige er de? Test af de bedste koffeinpiller

Koffeinpiller er i de seneste år sammen med diverse pre-workout kosttilskud blevet et mere og mere populært kosttilskud før træningen. Og det er ikke uden grund. Studier har vist, at man vil kunne tage flere gentagelser i øvelser, hvis man tager koffeinpiller. Men hvordan virker koffeinpiller? Er de farlige? Og har de nogen bivirkninger?

Hvordan virker koffeinpiller?

Efter man indtager koffein, bliver det hurtigt optaget i maven. Efter 1-2 timer topper koffeinniveauet i blodbanen. Fordi det meste af kropsvævet optager koffein, påvirker det hele kroppen.

Alle rester af koffein der ikke optages, transporteres til leveren, hvor den bliver nedbrudt og udskilles gennem urinen.

Hvordan påvirker koffeinpiller træningen?

Når du træner, bruger kroppen glykogen (sukker, som kroppen producerer fra næringen) som energi. Men når disse depoter af glykogen er opbrugt efter et langt træningspas, føler man sig sandsynligvis træt og udmattet. Man har med andre ord “ramt muren”. Her hjælper koffein, fordi den, ifølge den mest anerkendte teori, bremser processen ved at tilskynde kroppen til at bruge mere af fedtdepotet fremfor glykogendepotet.

Denne teori forklarer også, hvordan koffein kan forbedre træningen. Ifølge metastudiet “Caffeine and exercise: metabolism, endurance and performance” har koffein ikke nogen direkte effekt på styrke men snarere ens udholdenhed. Det vil sige, at man formentlig ikke kommer til at kunne løfte mere som resultat af koffein, men at man kan tage flere gentagelser. For eksempel viste et andet studie ved navn “The Effect of Caffeine Ingestion on Mood State and Bench Press Performance to Failure” fra Journal of Strength and Conditioning Research, at folk der havde taget koffein før træning gennemsnitligt kunne tage to flere gentagelser i bænkpres, før de ramte failure (punktet hvor man ikke kan løfte vægten længere).

Koffeinpiller test - Den bedste og billigste koffeinpille?

Der er ikke nogen forskel i kvaliteten i koffeinpiller. Koffeinpiller er – med andre ord – koffeinpiller. Det eneste parameter man bør kigge på er, hvor mange mg koffein hver pille indeholder, og hvad prisen er per per 100 mg koffein (hvor meget koffein man får for pengene). Vi har fundet de bedste og billigste koffeinpiller baseret på ovenstående parametre.

1: Bodylab Caffeine

  • Pris: 99,-
  • Pris per 100 mg koffein: 24,75 øre
  • Piller: 200

Bodylab Caffeine er produktet med de billigste koffeinpiller. Her er prisen per 100 mg koffein billigst. Bodylab Caffeine kan købes hos Bodylab.dk for 99,- DKK.

2: Bulk Powders Caffeine

  • Pris: 50,-
  • Pris per 100 mg koffein: 25 øre
  • Piller: 100

Bulk Powders Caffeine er kun marginalt dyrere Bodylab Caffeine, og den har færre koffeinpiller per pakke. Bulk Powders Caffeine kan købes for 50,- DKK hos Bulkpowders.dk.

3: MyProtein Koffein Pro

  • Pris: 50,-
  • Pris per 100 mg koffein: 25 øre
  • Piller: 100

Prisen per 100 mg koffein er den samme for MyProtein Koffein Pro som for Bulk Powders Caffeine. Den købes hos Myprotein.dk for 50,- DKK.

Dosis – Hvor mange koffeinpiller skal man tage?

Hvis man vil være helt præcis med sin dosering af koffein, bør man indtage mellem 3-6 mg koffein per kg kropsvægt. En enkel koffeinpille fra Bodylab Caffeine indeholder 200 mg ren koffein. Vejer du f.eks. 80 kg., bør du således indtage mellem 240-480 mg eller mellem ca. 1,5-2,5 Bodylab Caffeine koffeinpiller.

Fødevarerstyrelsen anbefaler dog et maksimalt indtag af koffein om dagen på 400 mg for voksne, eller hvad der svarer til 2 koffeinpiller. Bemærk dog, at Fødevarerstyrelsens anbefaling er vejledende, og det således ikke som sådan er farligt at overskride de 400 mg om dagen.

Timing – Hvornår skal man tage koffeinpiller?

De højeste værdier af koffein i blodbanerne kan måles 1-2 timer efter indtag. Man bør således tage sine koffeinpiller ca. en time før man planlægger at udføre sit træningspas.

Er det farligt at tage koffeinpiller?

Der er ikke påvist nogen skadelige effekter af koffein på lang sigt. Og hvis man holder sig under et dagligt indtag på 400 mg koffein (eller hvad der svarer til 2 koffeinpiller), er man på den helt sikre side.

Dog bør man tale med sin læge inden, hvis man tager medicin mod psykisk sygdom eller har forhøjet blodtryk. Desuden bør gravide holde deres daglige koffeinindtag under 300 mg (eller hvad der svarer til 1,5 koffeinpiller), da et højere indtag muligvis øger risikoen for negative graviditetsudfald. Sidstnævnte er dog ikke særlig veldokumenteret.

Hvordan er koffeinpiller fremstillet?

Koffeinpiller er kan enten være fremstillet syntetisk eller af en plante ved navn guarana, som vokser i Sydamerika. Om du vælger koffeinpiller fremstillet syntetisk eller af guarana er for såvidt ligegyldigt. Vær dog opmærksom på, at koffeinpiller der er syntetisk fremstillet stadig er receptpligtige i nogle lande. Det er derfor typisk smartest at købe koffeinpiller udvundet fra guaranaplanten.

De fleste koffeinpiller indeholder kun koffein. Man kan dog finde koffeinpiller, hvor der også er tilsat sødemiddel. For de fleste kan det bedst betale sig at købe de rene koffeinpiller, fordi man jo alligevel sluger pillen.

Er koffeinpiller ulovlige eller på dopinglisten?

Koffeinpiller har faktisk tidligere været ulovlige i Danmark og kategoriseret som receptpligtig medicin. Efter koffein blev dokumenteret som fuldstændig uskadelig, blev koffeinpiller dog lovlige i Danmark, og de kan nu handles fuldstændig lovligt uden recept.

Lige sådan var koffein på dopinglisten før i tiden, og hvis man havde mere end 12 mikrogram/ml koffein i blodet, blev man diskvalificeret fra sportsstævner.

I dag er koffein fjernet fra WADAs (World Anti-Doping Agency) dopingliste og således også fuldstændig lovligt i Danmark uanset mængder.

Bivirkninger – Har koffeinpiller nogen bivirkninger?

Koffeinpiller kan godt give små dårligdomme, hvis man tager for meget af det. Disse bivirkninger kan være:

  • Nervøsitet, irritabilitet, angst og ængstelighed
  • Muskeltrækninger
  • Søvnbesvær og hovedpine
  • Tynd mave

Ovenstående bivirkninger opstår dog typisk kun, når man tager over 6 mg koffein per kg kropsvægt. Yderligere bør man undgå at indtage koffein 5-7 timer inden sengetid, hvis man har tendens til søvnbesvær.

Tager man over 150-200 mg koffein per kg kropsvægt, kan koffein godt have dødelige effekter. Her er dog tale om ekstreme mængder. Vejer man 80 kg, svarer 150-200 mg per kg kropsvægt til mellem 120 og 160 kopper kaffe.

Koffeinpiller og afhængighed – Bliver man afhængig af koffeinpiller?

Studier har vist, at man godt kan opbygge en mild grad af afhængighed af koffein, hvis man indtager store mængder gennem en længere periode. De milde abstinenssymptomer er typisk hovedpine og rastløshed, som er ganske ufarlige og aftager 1-3 dage uden koffein.

Vægttab og koffeinpiller – Taber man sig af koffein?

Som nævnt i tidligere afsnit, øges ens udholdenhed, hvis man tager koffein inden træning – det være sig både konditionstræning og styrketræning. Det, at ens udholdenhed øges, kan resultere i, at man forbrænder flere kalorier under ens træning. Det i sig selv kan forårsage vægttab.

Men en gennemgang af 8 studier på området fra Obesity Reviews indikerer yderligere, at ens metabolisme (stofskifte) stiger ved indtag af koffein. Der er altså noget der tyder på, at koffein øger ens metabolisme og dermed vægttab, selv hvis man ikke nødvendigvis dyrker motion.

Tolerance – Kroppen vender sig til koffein

Koffein er et stof, kroppen vender sig til. Det betyder også, at man opbygger en tolerance af koffein, hvis man indtager koffein over en længere periode. I praksis betyder det, at effekten af koffein langsomt vil aftage, hvis man indtager den samme mængde koffein hver dag. Det kan derfor være fornuftigt at tage en kort pause fra koffein på et par dage til en uge.

Er det bedre at få koffein gennem piller end kaffe?

Få studier tyder på, at man får den bedste effekt af koffein rent end gennem kaffen. Helt specifikt har man målt den højeste effekt af koffein, hvis det blev taget i pilleform i kombination med vand.

Der er også et praktisk aspekt: hvis man vejer 80 kg, bør man indtage mellem 240-480 mg koffein for at få den optimale fordel af koffeinen under træningen. Det svarer til 2,4-4,8 kopper kaffe, som man skal drikke en time inden træning. For mange vil det være bøvlet og meget nemmere i stedet at tage 1,5-2,5 koffeinpiller.

Konklusion

Koffeinpiller er intet vidundermiddel, og du bliver ikke pludselig forvandlet til The Hulk, hvis du tager koffeinpiller. Man stiger ikke i styrke af koffeinpiller men i udholdenhed. Det kan være fordelagtigt i ens daglige træning og på lang sigt, fordi kroppens muskler dermed potentielt kan udfordres mere, hvilket bidrager til hypertrofien.

Koffeinpiller og koffein generelt har en beviselig effekt på ens metabolisme og dermed vægttab. Hvor stor denne effekt er er dog mere usikkert.

Generelt er koffeinpiller sikre, uskadelige og uden bivirkninger, hvis blot man holder sig indenfor de dagligt anbefalede doser. Man skal dog være ekstra varsom, hvis man er gravid, har forhøjet blodtryk eller tager medicin mod psykisk sygdom af nogen art.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *