Forside > Kalorieberegner – Beregner og formel for ligevægtsindtag, bulk og cut

Kalorieberegner – Beregner og formel for ligevægtsindtag, bulk og cut

Når man skal til at sammensætte en kostplan, er det nødvendigt at man har en nogenlunde idé om, hvad ens ligevægtsindtag er. Derfor har vi lavet en kalorieberegner, der baseret på din indtastede information kommer med et estimat på dit ligevægtsindtag.

Formel for kaloriebehov og ligevægtsindtag

Det er vigtigt for os, at der er 100% gennemsigtighed om, hvordan beregneren fungerer. Det giver også mulighed for at foretage sine egen beregning og justere på formlen. Beregneren er baseret på først at finde den såkaldte Basal Metabolic Rate (BMR). BMR er kort sagt den tilstand, hvor man ligger i sengen (ingen fysisk aktivitet) i et neutralt tempereret miljø.

BMR = 66 + (13.7 x vægt i kg) + (5 x højde i cm) – (6.8 X alder)

Hvis BMR-værdien skal beregnes for en kvinde, ganger man ovenstående værdi med 0,85. Derefter den såkaldte aktivitetsmultiplikator:

  • Stillesiddende: BMR x 1.2
  • Moderat aktiv: BMR x 1.375
  • Meget aktiv: BMR x 1.55
  • Ekstrem aktiv: BMR x 1.9

Med ovenstående beregning har man et estimat på sit ligevægtsindtag – altså, hvor mange kalorier man skal indtage om dagen for at bevare vægten. Afhængig af, om man vil tabe sig eller tage på, tilføjer vi følgende til ligevægtsindtaget:

  • Vægttab/cut: -300
  • Lean bulk: +300
  • Bulk: +400

Præcision ved en ligevægtsberegner – eller mangel på samme!

Jeg skal være hudløst ærlig: beregneren på denne her side er ikke særlig præcis. Lige som alle andre ligevægtsberegnere du kan finde på nettet i øvrigt. De gange, hvor jeg har talt mine kalorier og spist i overensstemmelse med en online kalorieberegners estimat for mit ligevægtsindtag, har den altid ramt ved siden af.

[quote]Kalorieberegneren ovenfor er altså ikke en præcis beregner men et pejlemærke for, hvor mange kalorier du skal få indenbords afhængigt af dine mål.[/quote]

Hvad kan man så overhovedet bruge kalorieberegneren til? Jo, man kan bruge den som et pejlemærke. Når man skal finde ens ligevægtsindtag, er beregnerens estimat et godt udgangspunkt. Når man så, på daglig basis, måler sin vægt, kan man justere sit kalorieindtag i forhold til, om man taber vægt eller tager på. Når du har fundet det kalorieindtag, hvor du bevarer din vægt (og har gjort det gennem en uge), har du fundet dit kalorieindtag. Kalorieberegneren ovenfor er altså ikke en præcis beregner men et pejlemærke for, hvor mange kalorier du skal få indenbords afhængigt af dine mål.